خانه / اساتید / اصولی ژرف اندیش، زیست نامه آیت الله سید ابراهیم علم الهدی

اصولی ژرف اندیش، زیست نامه آیت الله سید ابراهیم علم الهدی

Alamolhoda.ebrahim1

آیت الله حاج سید ابراهیم علم الهدی سبزواری فرزند حاج سید محمد حسینی علم الهدی در سال 1335 قمری مطابق با سال 1296 شمسی در شهر سبزوار و در خانواده ای متدین به دنیا آمد.

او پس از سپری کردن دوره کودکی وارد مکتب خانه شد و دروس قرآن و ادبیات فارسی را در آنجا فراگرفت. وی به سفارش پدر خود به مدرسه فخریه رفت و دروس سطح را در آن جا به پایان رسانید و از محضر شاگردان مكتب حاج ملاهادی سبزواری در دروس فلسفه، عرفان و کلام تلمذ نمود.

آیت الله علم الهدی جهت تکمیل دروس حوزوی، در سال 1355 قمری عازم کشور عراق شد و در شهر کربلا سکونت گزید.

ایشان در حوزه علمیه کربلا در دروس خارج فقه آیت الله العظمی حاج آقا حسین قمی و دروس خارج فقه و اصول و تفسیر و کلام آیت الله العظمی میلانی شرکت کرد و به مدارج عالی علمی نایل گردید.

وی در سال 1366 قمری به همراه استاد خود آیت الله العظمی میلانی به نجف اشرف رفت و در آن حوزه علاوه بر دروس ایشان در درس خارج اصول آیت الله العظمی خوئی شرکت کرد.

در سال 1373 قمری، پس از آنکه آیت الله العظمی میلانی برای معالجه و زیارت حضرت رضا علیه السلام به مشهد مقدس مهاجرت کرد و به اصرار طلاب و فضلای مشهد در این شهر ساکن شد، آیت الله علم الهدی نیز به تبعیت از استاد خود به شهر مقدس مشهد مهاجرت نمود.

ایشان جمعاً سه دوره اصول و تمامی مباحث فقهی آیت الله العظمی میلانی را شرکت کرد و از جهت علمی، به مرتبه و درجه ای رسید که آیت الله العظمی میلانی بالاترین اجازه اجتهاد را با تعابیر مخصوص به وی دادند و حتی در مسائل فقهی که شخصا فتوی نداده و احتیاط نموده بودند به ایشان ارجاع می دادند .

وی در شبستان مسجد گوهرشاد، پس از آن كه آیت الله العظمی میلانی خارج فقه و اصول تدریس می كرد، به تقریر درس استاد می پرداخت و پس از ارتحال ایشان خود حلقه درسی تشكیل داد و بیش از دو دهه در مدرسه امام صادق علیه السلام و سایر مراکز به تدریس درس خارج فقه و اصول مبادرت ورزید و شاگردان برجسته ای را در مكتب اصولی خود پروراند .

آیت الله علم الهدی انسانی خلیق، شوخ طبع، ساده زیست و بسیار متواضع بود و بیش از سه دهه در مسجد فرش فروشها (حوض چهل پایه) نماز جماعت اقامه نمود و به گره گشایی از كار مردم اهتمام ورزید.

وی هیچگاه ادعای فضل و کمال ننمود، آنچنان زیست که اگر افراد ایشان را نمی شناختند، او را فردی عادی تصور می نمودند.

او هیچگاه سعی نمی كرد خود را مقلد بار بیاورد و در طرح مسائل علمی و گشودن گره از معمای آنها از نبوغ خاصی برخوردار بود.

آیت الله علم الهدی سرانجام در سن 85 سالگی در ماه شعبان سال 1420 قمری برابر با 12 آذر سال 1378 شمسی بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت و پیکر پاکش روز بعد با حضور علما و روحانیون از محل مسجد فرش فروشها تشییع و در رواق دارالزهد حرم مطهر رضوی تدفین شد .

ایشان در مدت عمر بابرکت خود آثار متعددی را تالیف کرد که برخی از آنها عبارتند از: تقریرات دروس خارج فقه و اصول و تفسیر آیت الله العظمی میلانی، آیات العقائد، حاشیه بر نهایه الدرایه آیت الله شیخ محمد حسین اصفهانی و یک دوره اصول.

 

3527 - Copy
نمایی از راهپیمایی ایام انقلاب اسلامی ایران؛ از چپ به راست: حضرات آیات سید محمد موسوی شاهرودی، سید عزالدین حسینی زنجانی ره، میرزا مهدی نوقانی ره، میرزا علی فلسفی، سید ابراهیم علم الهدی ره.

 

 

201510210147583283a
راهپیمایی ایام انقلاب اسلامی ایران در مشهد مقدس، فلکه آب؛ از چپ به راست: حضرات آیات سید عزالدین حسینی زنجانی ره، میرزا علی فلسفی ره، سید ابراهیم علم الهدی ره، فریدالاسلام ره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *