خانه / اخبار / انتشار جلد اول دایرة المعارف آستان قدس رضوی

انتشار جلد اول دایرة المعارف آستان قدس رضوی

در آخرین سال ریاست استاد الهی خراسانی بر بنیاد پژوهشهای اسلامی، جلد اول «دایرة المعارف آستان قدس رضوی» پس از سالها تلاش پی گیر، منتشر شد.

دایرة ‏المعارف آستان قدس رضوی با 826 مدخل اصلی و مقاله و صدها مدخل ارجاعی به ترتیب الفبایی سامان یافته، و در دو جلد تدوین شده است. از آن‏جا که فلسفۀ وجودی آستان قدس وابسته به ایشان است، در ابتدای کتاب و پیش از شروع متن اصلی، تیمناً و تبرکاً یک مقاله مستقل و مفصل دربارۀ ایشان آمده است.

جلد اول این اثر با 426 مقاله (از حرف آ تا حرف س) به علاوه 300 تصویر، نقشه و نمودار، حاصل ده سال کار جمعی بیش از 150 پژوهشگر و نویسندۀ صاحب‏ نظر است که تألیف نیمی از مقالات آن را 34 تن از محققان بنیاد پژوهشهای اسلامی و باقی توسط 116 تن از پژوهشگران بیرون از بنیاد، تدوین یافته است.

این جلد در 616 صفحۀ رحلی با چاپ نفیس چهاررنگ روی کاغذ گلاسه، در آبان 1393 به صورت محدود و بهار 1394 در تیراژ اصلی منتشر شد و جلد دوم (از حرف ش تا حرف ی) نیز در مسیر ویرایش و نشر قرار گرفته است.

برای تدوین این اثر، ابتدا صدها منبع و مأخذ اصلی شناسایی شد و با مطالعه کامل و استخراج محتوای آنها، و پس از مشورت با صاحب نظران و نهادهای تخصصی دایرة المعارف نویسی، طی چندسال بیش از 4 هزار موضوع جهت مدخل نگاری، تدوین و در شش مقوله: 1. رجال، 2. القاب، موضوعات و مشاغل، 3. مکان‏ها، 4. مکتوبات، 5. نفایس موزه، 6. سازمان‏ها مرتب شد.

سپس در چند مرحله، مدخلهای اصلی از مدخلهای ارجاعی تفکیک شد و مدخلهای مغلوب نیز در ضمن مدخلهای اصلی درج  گردید و در هر یک از ابعاد شش گانه پیش گفته، سفارش و تدوین مقالات آغاز شد. پس از تدوین و دریافت هر مقاله، مجموعه کاملی از کنترلها و ویرایشهای گوناگون از قبیل: بازبینی و ویرایش علمی، ویراستاری ادبی، کنترل و ویرایش استنادات، یکسان سازی و ویرایش بافتاری، و … صورت گرفته است.

از مهمترین ویژگی‏های این دایرة‏المعارف تولید محتوای علمی دست ‏اول و نو آن است. در این اثر صرفاً معارف و کاوش‏های دیگران گردآوری نشده، بلکه بسیاری از این معارف و کاوش‏ها برای اولین بار تولید شده‏ است، زیرا پژوهشگران در بسیاری از موضوعات، با فقر اطلاعات مواجه بوده‌‏اند و خود در این باره اولین پژوهش را انجام داده‏ اند و برای کشف یک رویداد و یا خوانش یک سند، انبوهی از اسناد و مکتوبات کتیبه‏‌های پیچیده را به سخت ی بازخوانی و جستجو کنند تا بتوانند صفحاتی نو و بدیع در باره آن مدخل بنگارند.

همچنان که استاد الهی خراسانی مراسم در رونمایی این اثر فاخر در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که با حضور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس خانه کتاب و جمعی از صاحب نظران برگزار شد، گفته است: «این کتاب محکمترین سند اصالت، دیرینه‏‌گی و استمرار دستگاه پرشکوه آستان قدس رضوی بوده، ایمان و اعتقاد مردم این سرزمین به تجلی‏‌گاه ولایت و امامت را در طی دوازده قرن گذشته، به دقیق‏ترین شکل روایت می‏ کند و نقشه راه پژوهشگران برای تدوین آثار گوناگون در موضوع آستان قدس و حرم مطهر رضوی است».

 

cover0604

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *