خانه / آثار / چاپها، ترجمه ها و تکمله های سفینة البحار

چاپها، ترجمه ها و تکمله های سفینة البحار

جاپهای سفینه

سفینة البحار تا کنون در چند نوبت منتشر شده است:

  • بار نخست با چاپ سنگی و در ۲ جلد منتشر شد.در این چاپ ارجاعات محدث قمی به بحار الانوار با چاپ ۲۵ جلدی آن مطابق بود. یکی از ناشرین این نسخه انتشارات فراهانی است.
  • نشر اسوه وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه در ایران نیز این کتاب را در ۸ جلد و در سال ۱۴۱۴ق منتشر کرده است.
  • بنیاد پژوهش‌های اسلامی وابسته به آستان قدس رضوی کتاب را در سال ۱۴۱۶ق در ۲ جلد و در سال ۱۳۸۳ش در ۴ جلد منتشر کرده است. این چاپ با مقدمه و اشراف علی اکبر الهی خراسانی منتشر شده است. در این نوبت از نشر روایات سفینه با نسخه ۱۱۰ جلدی بحار الانوار تطبیق داده شده‌اند. افزون بر آن روایات به منابع اصلی که در تدوین بحار الانوار مورد مراجعه مجلسی بوده‌اند نیز ارجاع داده شده‌اند.

 

1590300px-سفینه_البحار

 

ترجمه سفینه

همچنین تا کنون دو ترجمه فارسی از سفینة البحار منتشر شده است:

یکی به ترجمه محمد باقر ساعدی خراسانی که توسط کتاب فروشی جعفری و در مشهد منتشر شده است و دیگری ترجمه هادی صلواتی که در ۸ جلد و توسط انشارات نوید اسلام در قم منتشر شده‌ است.

ساعدی سفینة البحار

 

فهرست سفینه

سید مهدی شمس الدین در کتابی با نام «موضوعات الاخبار من کتاب سفینة البحار» فهرستی موضوعی از محتوای کتاب سفینه البحار ارائه داده است. این کتاب در ۱۲۸ صفحه توسط دار النشر الاسلامی در قم و در سال ۱۳۷۱ش منتشر شده است.

dsc05195

تکمیل سفینه

مرحوم آیت الله علی نمازی شاهرودی کتاب مستدرک سفینة البحار را با هدف تکمیل کتاب سفینة البحار محدث قمی نوشته است. این کتاب نخستین در سال ۱۴۰۹ق توسط بنیاد بعثت و در ۱۰ جلد منتشر شده است.

11244

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *